Skip to content

Van Моskou naar Parijs

11 mei 2012

Voorbereiding op Moskou
Op vrijdag de 13de zit ik in het vliegtuig op weg naar Rusland. Mijn eerste keer Moskou waar ik samen met het Russische Fed Cup team Anastasia Pavlyuchenkova ga voorbereiden op de ontmoeting met Servië. Bij het ophalen van mijn visum in Den Haag kreeg ik al een beetje het gevoel dat ik in Rusland was. Het was een komen en gaan van Russen, druk bezig met het regelen van hun visum en een enkele Nederlander die op zakenreis ging. De Russische taal pik je er zo uit, nu de betekenis nog. Het is te hopen dat er iemand Engels spreekt als ik daar aan kom. Het handjevol woorden dat ik me voor vertrek snel heb aangeleerd en de vertaal App op m’n iPhone zullen me maar zo ver brengen. Met een spannend gevoel dus in het vliegtuig, op weg naar wat een unieke ervaring zal blijken.

Performance Coach
De komende maanden reis ik met ‘Nastia’ de grote toernooien af en begeleid ik haar als performance coach. Inhoudelijk ligt mijn focus met name op haar fysieke trainingen en voorbereidingen. Daarnaast maak ik een strakke planning van de dagen en trainingen en zorg ik ervoor dat ze op de juiste momenten haar voeding binnen krijgt. Hierbij houd ik rekening met misschien wel het belangrijkste van alles: op de juiste momenten rust inlassen.

Gravel op ijs
Hier in Moskou maken een Israëliër, Amos Mansdorf (coach van Kuznetsova), en ik als enige buitenlanders deel uit van het Russische team. Samen proberen wij Servië te verslaan. De Russische coach Tarpischev burgert me meteen in door me een felrood trainingspak aan te bieden met op mijn rug, in het wit, de letters ‘RUSSIA’. De taalbarriere voelt opeens al wat minder groot. De wedstrijden spelen zich af in Moskou, wat betekent dat ons team mag beslissen op wat voor ondergrond er wordt gespeeld. De keuze valt op indoor gravel.

 

Deze baan wordt speciaal aangelegd in het IJshockey sportpaleis in Moskou bovenop, de naam zegt het al, een laag ijs. Niet de beste manier om een baan aan te leggen. De voorbereidingen lopen dan ook wat stroef vanwege het vele gravel dat erop ligt, maar al met al hebben we goed kunnen trainen. Om geen risico’s te nemen besluit ik om Nastia’s enkels in te laten tapen. Uiteindelijk wil je zonder tape spelen, maar in het begin van het gravelseizoen neem je geen risico’s en vooral niet als je op ‘IJS’ begint.

Klein stukje cultuur
Het Fed Cup hotel ligt even buiten de stad, maar dicht bij het sportpaleis. Op die manier worden lange reistijden in de transportauto’s vermeden. Wat opvalt als je in Moskou rijdt (niet ikzelf) is dat er heel veel auto’s in het verkeer zijn. En dan bedoel ik ook: heel veel auto’s! Het merendeel van de auto’s rijdt kriskras door elkaar en het lijkt wel alsof het niet uitmaakt waar je rijdt. Nu zie je dit ook in andere landen, maar het verschil is dat iedereen hier zijn schouders ophaalt. Er wordt niet hevig getoeterd als er een file is. Mensen raken niet geïrriteerd als je ze de pas afsnijdt. Het gaat soms rakelings goed als je denkt dat het fout gaat. Maar iedereen blijft kalm en stoïcijns voor zich uitkijken en accepteert de situatie. Er heerst orde en rust in de chaos.

Omdat het mijn eerste trip is naar Moskou, besluit ik iets van de stad te bezoeken. Met de Metro kom je overal, tenminste als je weet waar je naartoe gaat. Mijn missie: het Kremlin! Alleen nu nog de juiste halte. Alles staat geschreven in het Cyrillisch, dus besluit ik op de gok ergens in het midden van de stad uit te stappen en wat te gaan wandelen. Ik loop langs een markt richting een plein dat er wel gezellig uitziet. Ik zie een groep mensen links afslaan en door een grote poort met twee torens lopen. Plots besef ik dat ik op het Rode Plein sta met aan mijn rechterhand het Kremlin! Wat indrukwekkend! Een prachtig gezicht, die rijkbeschilderde torens tegen een avondblauwe lucht. Het machtige Rusland met zijn krachtige en soms grijze uitstraling heeft zo ook iets sprookjesachtigs.

Voorbereidingen
De eerste dag dat Nastia en ik bij elkaar kwamen, hebben we een lichte training gedaan in de fitness van het hotel. Er moesten die dag veel interviews worden gegeven voor verschillende kranten en bladen, dus wilde ik haar niet al te moe maken. Ook was er een handtekeningen sessie van het het team bij een bekende computerfabrikant. Op zulke dagen is een zorgvuldige dagindeling extra belangrijk en moet je ook goed letten op hydratatie. De speelster is op zo’n dag ongeveer 2 uur non-stop aan het praten en aan het concentreren op wat ze wil zeggen, dus is het belangrijk om goed te blijven drinken. Niet alleen voor die dag, maar met name ook voor de daarop volgende dagen.

Op zondag de 15e heb ik Nastia ’s ochtends vrij gegeven om haar Pasen te laten vieren met haar familie. De Russen vieren dit een week later dan wij. En ja, er worden ook eieren geklutst en geknutseld. Die middag hebben we onze eerste tennissessie van 1,5 uur gehad. Aan de hand van je planning stippel je de route uit naar de wedstrijden en het volgende toernooi. Nastia kan maximaal twee enkels en een dubbel spelen in twee dagen. En aangezien we de volgende dag weer naar Stuttgart reizen, moet de voorbereiding zo goed mogelijk zijn om overbelasting te vermijden. Het laatste dat we willen is dat er blessures ontstaan. De dagen zien er vervolgens ongeveer hetzelfde uit waarbij de tijden wisselen. In de ochtend een fysieke sessie van ongeveer een uur en in de middag een tennissessie van 1,5 uur.

De wedstrijden
Op vrijdag, de dag voor de wedstrijden, wordt de loting bekend gemaakt wie tegen wie speelt. Pavlyuchenkova opent tegen Jankovic en daarna speelt Kuznetsova haar partij tegen Ivanovic. Omdat Zvonareva en Kirilenko geblesseerd zijn, wordt er gekozen voor Pavlyuchenkova en Kuznetsova. Op zondag worden deze wedstrijden omgedraaid, maar wijzigingen zijn altijd mogelijk en toegestaan. We hebben een goede voorbereiding gekozen en zijn klaar voor het FedCup weekend.

Samenstelling van de teams:

Rusland
Vera Zvonareva (geblesseerd),
Maria Kirilenko (geblesseerd),
Anastasia Pavlyuchenkova,
Svetlana Kuznetsova en
Elena Vesnina.

Servië
Ana Ivanovic,
Jelena Jankovic,
Bojana Jovanovski en
Aleksandra Krunic.

Zaterdag
Pavlyuchenkova-Jankovic
Kuznetsova-Ivanovic

Na het spelen van beide volksliederen wordt er ‘afgetrapt’ en is Nastia degene die het spits afbijt. Ze speelt in de beginfase behoorlijk en komt zelfs een break voor. Helaas verliest ze de wedstrijd met 6-4 en 6-3. Mede door 11 dubbelfouten, 42 unforced errors en een zeer goed spelende Jankovic was er die dag weinig kans voor Nastia. Bekijk de highlights hier:

Kuznetsova komt in actie tegen Ivanovic wetende dat Rusland met 0-1 achter staat en zal dus alles uit de kast moeten halen. Na een spannende partij wint Kuznetsova van Ivanovic met 6-1, 2-6 en 6-4. Opvallend was dat het laatste punt was gespeeld, terwijl Svetlana nog een volgend punt wilde spelen. Ze was zo gefocused om ieder punt alles te geven dat ze compleet de stand was vergeten. Ze speelde dus het punt in plaats van de score. Probeer dat maar eens tijdens een van de laatste spannende competitiewedstrijden. Makkelijker gezegd dan gedaan! Bekijk van deze wedstrijd ook hier de highlights:

Zondag
Pavlyuchenkova-Ivanovic
Kuznetsova-Jankovic

Na de 1-1 stand van zaterdag is het vandaag erop of eronder. Blijft het 2-2 dan wordt er een beslissende dubbel gespeeld om wie er door zal gaan naar de finale. De coaches veranderen niets en dus worden de tegenstanders omgedraaid. Nastia begint weer, maar nu tegen Ivanovic. Na een zeer sterke start wint ze de eerste set met 6-3. Helaas begint Ivanovic erg goed aan de tweede set waardoor Nastia enigszins verstijft: 0-6. Deze lijn trekt Ivanovic door in de derde set. Bij een 0-4 stand komt Nastia weer een beetje in haar spel, maar dan is het al te laat: 2-6. Ivanovic zet Servie op een 2-1 voorsprong met nog een enkel te gaan. Bekijk van deze wedstrijd ook hier de highlights:

Kuznetsova start minder goed tegen Jankovic dan tegen Ivanovic. De wedstrijd van de dag ervoor heeft zijn tol geëist. Jankovic ruikt de overwinning en dendert door de partij heen. Ze speelt te goed en Kuznetsova loopt steeds achter de feiten aan: 1-6, 4-6. Hierdoor gaat Servië voor het eerst in de geschiedenis naar de finale van de Fed Cup. De vreugde is groot en terecht. Een mooie prestatie van het Servische team. Bekijk van deze wedstrijd ook hier de highlights:

Dubbel
Pavlyuchenkova/Vesnina-Jovanovski/Krunic

De dubbel wordt wel gewonnen door Pavlyuchenkova en Vesnina met 6-4 en 6-0 waardoor de eindstand 2-3 wordt. Een teleurstelling voor Rusland, maar die wordt met opgeheven hoofd gedragen. Dit Russisch team bleek op dit moment niet sterk genoeg te zijn om Servië te verslaan.

Stuttgart
Uiteindelijk heeft mijn speelster toch drie wedstrijden moeten spelen. Aan de ene kant goed om op deze manier je wedstrijdritme op te doen tegen zulke goede speelsters. Aan de andere kant vermoeiend en belastend voor het lichaam. Met name omdat het volgend toernooi alweer op het programma staat. We vliegen in de ochtend naar Stuttgart waar ze waarschijnlijk de volgende dag alweer moet spelen. Geen optimale voorbereiding voor Stuttgart, maar gelukkig is ze niet de enige. Wat later zal blijken is dat veel speelsters moesten opgeven vanwege blessures of overbelasting. We laten het blauwe gravel voor wat het is hier in Madrid en gaan weer naar het vertrouwde ‘red clay’ in Rome. Alles als voorbereiding op het grootste gravel toernooi van het jaar: Roland Garros!

Tot gauw,
Floris

No comments yet

Geef een reactie

