Skip to content

Column Maikel Scheffers: Down Under

3 februari 2012

Ruim drie weken geleden vertrok ik naar Australië. Traditioneel het begin van het tennisseizoen. De reis begon met een flinke vertraging en duurde uiteindelijk 36 uur. Maar het is altijd super om weer Down Under te zijn. Bij het eerste toernooi is het altijd de vraag hoe iedereen er fysiek en qua niveau voorstaat. Voor mij dus ook. Ik werd meteen met mijn neus op de harde feiten gedrukt, ik verlies mijn eerst pot met slecht tennis. Daar heb ik geen 36 uur voor gereisd!

De volgende dagen dus hard trainen. Uren maken en wennen aan de omstandigheden. Het legt me geen windeieren. Op het toernooi in Sydney bereik ik de finale. Hoewel ik die niet win, heb ik wel vertrouwen gekregen, mijn niveau wordt beter. Met een goed gevoel reis ik door naar de Australian Open in Melbourne. Het rolstoeltoernooi begint als de Australian Open de tweede week in gaat. Het geeft me de gelegenheid om niet alleen hard te trainen, maar ook om wat wedstrijden van de wereldtoppers te bekijken; Federer, Nadal, Djokovic, Wozniacki, Clijsters.

Als op woensdag mijn eerste ronde begint, ben ik toch wat gespannen. Ik speel niet goed, maar versla mijn Japanse tegenstander in drie sets. Ik kruip een beetje door het oog van de naald. In de halve finale sta ik tegenover Olsson. Een gevaarlijke Zweed, en ook nu speel ik niet mijn beste tennis. Het wordt een zware pot, waarin ik opnieuw in drie sets win. Dat betekent dat ik mijn tweede Grandslamtitel kan binnenhalen. Even schiet het door mijn hoofd dat het wel stoer zou zijn als ik in mijn allereerste column – want dat is deze – kan zeggen dat ik de Australian Open heb gewonnen.  Eerst de finale spelen. Focussen en goed voorbereiden.

Voor mijn eigen finale zie ik dat Esther Vergeer de vrouwentitel wint. Een goed voorbeeld om te volgen lijkt me. Opnieuw start ik niet goed. Ik verlies de eerste set van Nicolas Peifer. In de tweede set loop ik telkens  achter de feiten aan. Het lukt me om er een tiebreak uit te slepen. Vanaf dat moment begint mijn spel te lopen. Ik pak de tiebreak en het Franse verzet is voorbij. Ik voel dat de overwinning en de titel dichterbij komen. Sterker nog, de derde  set win ik met 6-0! Mijn tweede Grand Slam titel is binnen! Wauw! Dit is zo gaaf. Veel beter kan ik het seizoen niet beginnen. Ennuh, ik ben wel trots dat ik mijn allereerste column dus toch kan afsluiten met de zin: ‘Ik heb de Australian Open gewonnen!’

Foto: © Richard van Loon

Tot en met de komende Olympische Spelen in London schrijft Maikel Scheffers maandelijks een column in het dagblad BN DeStem. Deze column zal ook op zijn TennisDirect Blog verschijnen.

One Comment leave one →
  1. gracia Poot permalink
    3 februari 2012 11:44

    Fantastisch!! Gefeliciteerd!!

Geef een reactie

