Skip to content

De split-step

19 oktober 2011

In dit blog wil ik het hebben over de split-step en de momenten waarop je deze specifieke beweging zult gebruiken. Ik denk dat iedere tennisliefhebber hier wel eens van heeft gehoord. Als je het mij vraagt een van de belangrijkste ‘movements’ in tennis. Deze beweging mag niet worden onderschat, omdat het cruciaal is voor de timing van je slagen. Hieronder zal ik uitleggen wat een split-step is en hoe je hem kunt herkennen bij jezelf en anderen.

Ook zal ik uitleggen hoe je de split-step ‘droog’ kunt oefenen. Uiteindelijk is het de bedoeling dat je er een vloeiende beweging van maakt zonder dat je erbij hoeft na te denken. Ook al zullen sommigen van jullie dit al doen, toch is het goed om je er af en toe van bewust te zijn hoe en wanneer je deze belangrijke beweging precies maakt.

Omschrijving van de split-step

De split-step is een schuif/hop beweging die je met je voeten maakt vlak voordat je tegenstander contact maakt met de bal. Het is een van de voorbereidingen op het slaan van de bal, waarbij timing essentieel is. De split-step zorgt ervoor dat je je lichaam sneller in alle richtingen op kan bewegen. Het zorgt ook voor een betere concentratie op het bewegen naar de bal toe en voor een betere balans tijdens de slag zelf.

Wanneer maak je een split-step?

De split-step komt in veel situaties aan bod. Je maakt ze het meest:

1. Bij de return van de service van je tegenstander.
2. Na de eerste en tweede service(of je nu serve & volley speelt of vanaf de baseline speelt).
3. Bij het slaan van een aanvalsbal, voordat je gaat volleren.
4. Bij het volleren zelf.
5. Bij baseline rally’s.

Al deze situaties hebben een ding met elkaar gemeen en dat is wanneer je de split-step maakt. Zoals genoemd, maak je deze een fractie voordat je tegenstander contact maakt met de bal.

Techniek van de split-step

Stap voor stap ziet de split-step er als volgt uit:

1. Je begint met je voeten breed, in ieder geval breder dan je schouders. Dit noemen we de neutrale ‘ready position’.
2. De knieën zijn gebogen, waarbij je spanning voelt in je bovenbenen. Let op dat je bovenlichaam niet te veel naar voren is gebogen. Je gebruikt actief je bovenlichaam. We noemen dit ook wel voorspanning vanuit het hele lichaam.
3. Je maakt een ‘schuif’ of ‘hop’ beweging naar voren, waarbij je als eerste op je voorvoeten landt. Je staat nu weer in de oorspronkelijke ‘ready position’. Let erop dat je niet te veel in de lucht springt; je voeten mogen de grond maar net hebben verlaten. Dat maakt het eenvoudiger om de split-step goed te timen en zorgt ervoor dat je sneller kunt afzetten richting de bal.
4. Je zult nu je voeten en bovenlichaam in stelling brengen om de bal te slaan vanuit de kant van de forehand of backhand.
5. Dit alles gebeurt in een ‘split-second’.

Note:
Er zijn een paar situaties waarin de split-step iets anders wordt uitgevoerd dan hiervoor beschreven, omdat je natuurlijk ook soms naar voren beweegt. Dit is het geval bij serve & volley en de split-step na het slaan van een aanvalsbal voordat je een volley slaat. Deze techniek wordt soms zelfs bij de return uitgevoerd.
De essentie blijft hetzelfde, maar je merkt bij voorwaarts bewegen dat de split-step net iets anders wordt uitgevoerd. Ik zal hier in een later blog op terug komen.

Hoe train je de split-step?

De split-step train ik veel met jongere spelers om ze deze aan te leren en ook met topspelers om ze zo weer bewust te maken van een van de basistechnieken. Op deze manier kunnen topspelers zich verbeteren in de timing van de split-step.

Je kunt de split-step eenvoudig in je eentje oefenen, zonder medespeler of coach/trainer (die behandel ik hieronder), en je kunt hem uitbreiden met tweetallen. Wees daarbij creatief. Zolang je je houdt aan de basisregels van de split-step kun je niets fout doen.

Oefening met tennisbal

1. Je begint in de ‘ready position’.
2. Je gooit de bal met je rechterhand onderhands langs de rechterkant van je lichaam. Zorg ervoor dat je de bal met een boogje gooit, waarbij het hoogste punt ongeveer schouderhoogte is.
3. De bal moet ongeveer een meter van je vandaan stuiteren. Het moment dat je de split-step maakt is net voordat de bal de grond raakt.
4. Nadat je de split-step hebt gemaakt zet je af naar rechts en probeert de bal te vangen met je rechterhand.
5. Dit doe je ook aan de linkerzijde, waarbij je de bal met de linkerhand gooit en met je linkerhand vangt.
6. Je varieert de oefening door met beide benen uit te stappen.

Stap met je rechterbeen uit en vang de bal met je rechterhand.

Stap met je linkerbeen uit en vang de bal met je rechterhand.

Bij beide stappen is het belangrijk dat je je voet afrolt. Je krijgt dus een hak-teen landing. Zorg ervoor dat je romp goed meedraait en dat je je rug probeert recht te houden.

Oefening met Penta Rebounce Ball

Het goede van de Penta Rebounce Ball is dat je niet weet welke kant die op gaat. Dit maakt het onvoorspelbaar en zo ook meer specifiek wat er in een wedstrijd of training ook zou kunnen gebeuren. Op deze manier test je ook je reactievermogen.

Bij deze vorm van trainen begin je met de bal voor je te gooien. Dit kun je met je rechter of linkerhand doen. Ook hier maak je net voordat de Penta rebounce ball de grond raakt de split-step. Timing is zeer belangrijk om de bal in een keer te vangen.

De Penta Rebounce Ball is zeer eenvoudig en voordelig te bestellen bij TennisDirect.

Hier zie je de speler de Penta rebounce ball iets aan de linkerkant gooien en reageren op de onvoorspelbare stuit. Wees creatief en zoek naar oplossingen om de bal te vangen na een stuit.

Er zijn natuurlijk meer vormen te bedenken die je alleen of in tweetallen kunt oefenen. Begin met de basis en je zult merken dat je tijdens tennistrainingen bewuster wordt van de timing van de split-step en dus ook van de timing van je slagen.

Heel veel succes en plezier met oefenen!

Floris Minnaert

No comments yet

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: