Skip to content

Het jaar 2010 in vogelvlucht

6 december 2010

1991 was mijn eerste jaar op de professionele tour en het lijkt alsof het pas een jaar geleden is. Moet je na gaan wat het nu betekent dat we al weer een jaar achter de rug hebben.
Daarom wil ik in vogelvlucht over dit afgelopen jaar gaan en een beeld geven waarom het voor mij na 20 jaar in professioneel tennis het één van de belangrijkste jaren is geweest uit mijn carrière.

Adidas zet, wat mijn schema betreft, de rode draad uit en geeft mij altijd weer nieuwe uitdagingen. Dit jaar was het eerste jaar dat Andy Murray in Adidas kleding speelde. Hij begon meteen goed door tijdens de Australian open in de finale te staan tegen King Roger. Helaas trok Andy aan het kortste eind, maar toonde ons wel aan dat we een goede keuze hadden gemaakt.

Ana Ivanovic maakte deel uit van ons team in januari, maar na Australië besloten we dat het beter zou zijn dat ze een full time begeleiding zou nemen die zich volledig op haar kon richten. Daardoor kwam er meer tijd vrij voor, Miss Sunshine, Caroline Wozniacki in ons team en konden we ons meer op haar richten.

In februari had ik de kans om tijdens het ABN AMRO toernooi in Rotterdam te praten met Rohan Goetzke en Thiemo de Bakker. Dat leidde er toe dat Thiemo voor Indian Wells naar ons Preperation Camp kwam om deel uit te maken van ons team. Doordat dit zo goed bevallen was, betekende het dat er binnen Adidas zelfs een regel aanpassing werd gemaakt, speciaal voor Thiemo. In de laatste vier jaar was het niet mogelijk voor onze Adidas coaches naar toernooien te reizen buiten de door Adidas geplande weken (dit was alleen toegestaan in trainings weken). Doordat die regel werd veranderd werd het mogelijk dat Mats Merkel vanaf Miami met Thiemo mee kon reizen als privé begeleiding. Dit was een hoogtepunt voor mij, want het toonde aan dat een samenwerking met de KNLTB een feit was. Ik ben al jaren strevend naar een samenwerking met de KNLTB en ik ben blij dat het in deze combinatie mogelijk werd gemaakt door de flexibiliteit van zowel Adidas en de technisch directeur van de KNLTB, Rohan Goetzke.

Indian Wells was voor Caroline Wozniacki de tweede keer na Madrid dat ze tijdens een groot toernooi in de finale kwam en aantoonde dat ze een sterk jaar zou kunnen hebben. Ook Thiemo presteerde goed en meestal als de spelers tijdens het eerste kwartaal goed presteren hebben ze een kans om een heel goed jaar te krijgen.

Op Roland Garros en Wimbledon waren er geen grote uitschieters dit jaar, maar ik moet zeggen dat het toch een solide resultaat opleverde voor de meeste spelers waar ik binnen het Adidas Player Development Program mee werkte. Wat voor mij wel een heel belangrijk moment was, was dat ik voor het eerst met Esther Vergeer een Grand Slamtoernooi bijwoonde en mocht meemaken hoe ze het ook won. In onze voorbereiding op Roland Garros hadden we gekozen om op een All Weather baan te trainen in plaats van het Hollandse gravel. Want een All Weather baan komt het meest in de buurt van het harde gravel in Parijs.

Tijdens die periode heb ik ook een belangrijke persoonlijke beslissing gemaakt door samen met John van Lottum, Dirk Breve (voormalig eigenaar) en Cor Kwast (initiatief nemer) het Tennis Centrum Amsterdam te starten op het voormalig tennis centrum Kadoelen in Amsterdam. Wij hebben ambitieuze plannen en ik zal in de nabije toekomst daar meer over vertellen.

Naast Adidas en Tennis Centrum Amsterdam ben ik ook druk bezig om samen met Orangecoach.com een professionele coaches bond op te richten. We hebben besloten om samen te gaan met een ander partij en hebben nu PTCA.org in het leven geroepen die in januari 2011 van start gaat.

Het derde en vierde kwartaal van 2010 won Caroline Wozniacki vijf van haar zes toernooien van het jaar en behaalde de halve finale tijdens de US Open en dat heeft geleid tot de nummer 1 positie op de WTA Tour. Ook Esther Vergeer won de US Open en kreeg, samen met Martina Navratilova en James Blake, een award tijdens the Opening Night Ceremony for the 2010 US Open will celebrate those who Dream, Succeed and Inspire.

In 2010 was er nog een primeur voor mij. Zowel Esther Vergeer en Caroline Wozniacki sloten het jaar af als de nummers 1 van de wereld in het vrouwen tennis, in twee verschillende categorieën; het rolstoel tennis en op de WTA Tour. Ik ben heel erg trots op de twee meiden en alle spelers waar ik dit jaar mee heb samengewerkt. Ik kijk uit naar een voortzetting in 2011.

Last but not least ben ik erg trots op mijn nominatie van de International Tennis Federation als Wheelchair Ambassador. Dit zal mij de kans geven om er voor te zorgen dat de twee tenniswerelden dichter bij elkaar kunnen komen.

Tot volgend jaar,
Sven

One Comment leave one →
  1. 7 december 2010 08:56

    klasse gedaan sven dat zoiets door een hollandsche trainer wordt gedaan is gewoon ongeloofelijk.ga zo door en leid meer talenten op die de top kunnen gaan halen.
    zelf heb ik een dochter die ook tennist en dat doet ze redelijk goed ze is 12 jaar en speelt pas 4 jaar tennis. check http://www.costagirl.com voor haar 1e intern. interview

    groeten en veel succes gewenst in het nieuwe jaar

    ronald

Geef een reactie

