Skip to content

Het Adidas Player Development Programma en Thiemo de Bakker

15 juli 2010

Ik weet nog als de dag van gister dat ik in 2006 (bij de Australian Open) in opdracht van Adidas begon als de zogenaamde ‘tennis doctor’. In die tijd kon ik niet vermoeden dat we nu, vijf jaar later, zouden bestaan uit een uitgebreid team met dezelfde opdracht.

De opdracht was en is nog steeds, het adviseren, begeleiden, opleiden en professionaliseren van een speler (en eventueel hun begeleidingsteam) die bij Adidas onder contract staat. Het is wel belangrijk om te vermelden dat iedere speler vrij is om aan het programma deel te nemen. Niets moet.

Die eerste reis in 2006 ligt inmiddels ver achter me maar herinner ik me nog goed, omdat dit de eerste keer was dat ik in aanraking kwam met Thiemo de Bakker en zijn begeleidend coach Eddie Bank. Thiemo had de week ervoor een toernooi gewonnen en stond tijdens de Australian Open voor junioren als eerste geplaatst. Hij verloor uiteindelijk in de derde ronde maar het was overduidelijk dat hij iets ‘extra’s’ had.

Fast Forward naar 2009! John van Lottum belde mij met de vraag of ik niet eens een goed woordje voor Thiemo kon doen en hem mee te nemen naar Las Vegas. Een hoop van jullie weten het waarschijnlijk al uit eerdere verhalen, in Las Vegas trainen verschillende Adidas spelers met Gil Reyes, de voormalige conditie trainer/mentor/vaderfiguur van André Agassi, die sinds 2008 ook deel uit maakt van het Adidas Player Development Programm.

Goed voorbeeld van het succes van Las Vegas is Fernando Verdasco. Ik had hem sinds eind 2007 onder mijn hoede en nam ook hem mee naar Las Vegas. Uiteindelijk haalde hij onder andere de halve finale tijdens de Australian Open van 2009 nadat wij hem in Vegas hadden voorbereid.

Thiemo had in die tijd een zware tijd achter de rug dus hij kon wel wat hulp gebruiken. Helaas waren er in die tijd heel veel aanvragen van andere Adidas spelers en kon ik hem nog niet uitnodigen.

Later dat jaar maakte Thiemo een enorme sprong op de ranglijst en in zijn ontwikkeling. Ook kreeg hij dat jaar een nieuw management. Hij kwam onder de vleugels van Ken Meyerson, chief van La Gardere en tevens een goede vriend.  Ook Ken vroeg ons tijdens de Australian Open van dit jaar of Thiemo niet een keer naar Las Vegas kon.

Tijdens het ABN-AMRO toernooi waren John van Lottum en ik uitgenodigd door Richard Krajicek om een seminar bij te wonen en wat wedstrijden te bekijken. In die tijd had ik de opdracht om een trainingskamp te organiseren in Vegas ter voorbereiding op Indian Wells en Miami, twee toernooien waar ook Thiemo zou gaan spelen.

Omdat dit keer alles op z’n plek viel besloot ik met Rohan Goetzke (hij heeft de verantwoordelijkheid over het schema van Thiemo) om tafel te gaan zitten om over de mogelijkheid te praten om Thiemo dit keer wel te laten trainen in Vegas als nieuwe inspiratie.

Dit werd voor iedereen uiteindelijk een succes. Thiemo was erg onder de indruk van Gil. Ook waren de uiteindelijke resultaten goed. De relatie binnen ons Adidas team groeide snel. Niet alleen met Gil, maar ook met Darren Cahill, die sinds 2009 ook deel uitmaakt van ons team. Darren is een oude bekende van Rohan en tevens de voormalig coach van Andre Agassi.

Misschien nog wel belangrijker werd op dat moment Mats Merkel. Mats begon in 2007 als mijn assistent. Hij haalde al op hele jonge leeftijd (25) al zijn coaching diploma’s in Duitsland en heeft veel talent. Tussen hem en Thiemo ontstond direct een sterke band.

Niet veel later kwam Rohan bij mij met de vraag of Mats niet meer voor Thiemo kon betekenen. Hij wilde graag dat Mats zich vrij zou maken om Thiemo voor te bereiden op het gravel seizoen als vaste coach/begeleider.

In het verleden hadden we al vaak dit soort aanvragen gekregen maar nooit beantwoord, omdat we duidelijk in ons protocol hadden opgenomen dat we niet privé met een Adidas speler mee zouden reizen.

Omdat we constant op zoek zijn naar verbeteringen hebben we het protocol inmiddels aangepast. Dit zorgt ervoor dat het nu wel mogelijk is privé met een speler mee te reizen. Wat bij Mats en Thiemo vervolgens dus ok is gebeurd. Eén ding is niet veranderd. Mats (of iemand anders van het programma in zo een geval) mag niet in de spelersbox zitten om tactisch advies te geven als twee Adidas spelers tegen over elkaar staan.

Inmiddels is het gravel en grasseizoen voorbij en staat Thiemo nummer 41 op de wereldranglijst. Zoals vele van jullie weten heeft hij de laatste tijd erg goed gespeeld.

Op dit moment is hij samen met Mats wederom op weg naar Las Vegas. Hier zal hij 13 dagen gaan trainen met Gil Reyes, Darren Cahill en ook Andre Agassi! Hij zal zich gaan voorbereiden op het Hard Court seizoen in de USA.

Dit alles toont aan dat het samenwerken van het Adidas Player Development Programm met de coaches, trainers, spelers en een tennisbond heel goed mogelijk is, zolang het maar draait om de speler!

3 reacties leave one →
  1. 15 juli 2010 07:40

    Beste Sven,

    Ik volg je blogs al geruime tijd, omdat ik zelf ook ik de tenniswereld zit en periodiek artikelen schrijf over voeding en tennis in het Tennisjournaal.
    Ik vroeg mij af of jullie in het Adidas Player Development Programma ook iets op professionele basis met voeding voor de tennissers doen.
    Veel succes met je werk!

    Met vriendelijke groet,

    Jack van Dijk
    Orthomoleculair topsportconsultant

  2. André permalink
    15 juli 2010 15:18

    Prachtig dat Thiemo zulke goede ondersteuning krijgt! Betekent dit dat Adidas hem als potentiële top 10-speler (zoals Verdasco) ziet?

Geef een reactie

